Фото із архіва видавництва Карпати, 1984 рік
Всі мисливці–грішники. Не можна відбирати життя в того, кого ти не створив. Всі люди проходять шлях довжиною в 12 життів, мисливці ж змушені прожити життя кожної тварини, яку вони вбили. По тій же причині не можна їсти свинячої крові – в наступному житті станеш свинею. Не можна рвати квіти, бо це теж втручання в життя світу.

 

Музична магія на Гуцульщині,
Роман Кумлик, директор музею народних інструментів(смт Верховина).
Раніше окремі народні музики дуже добре зналися на магії, часто практикували різні нетрадиційні способи гри (особливо на скрипці) щоб дивувати чи залякувати людей. Грали на витягнутих руках, в повітрі тощо. Вірили, що від того, як і що грають музики на весіллі, залежить доля молодої пари. Коли на скрипці зав’язували 9 гудзів на червоній нитці, то, граючи якусь певну мелодію (чи ще й шепочучи якісь слова) можна було спричинити бійку на весіллі. Так робили тоді, коли хазяї чимось недогодили музикантам – не розрахувались з ними належним чином, чи прогнівили в якийсь інший спосіб.

Справжніми музикантами вважали тільки тих, що могли грати на весіллях, на похоронах. Діти багатих газдів рідко ставали музикантами, проте жінки мали таке право, але грали на весіллі вони лише з родичами чоловічої статі, як правило, це міг бути батько чи брат.

Раніше на весіллях, окрім групових танців, кожен гість виконував соло, тому музиканти повиннні були знати безліч мелодій до танців. По тому, яка музика гралась на весіллі, чи не рвались в музикантів струни, визначали, чи щасливою буде сімейна пара. Найстрашнішим вважалося, якщо рвалися струни під весільним деревцем. Це було вірною ознакою того, що молоді не мають спільної долі.

Було відоме якесь замовляння, яке дозволяло зробити так, що у конкуруючого оркестру при грі рвались струни.

Музикою можна оздоровити людину, але для оздоровлення кожної конкретної людини слід застосовувати різні конкретні мелодії, зіграні на різних музичних інструментах.

Через музику можна порозумітися не лише з людиною, але і з тваринами. На кавказі для впливу на тварин використовують зурну. Можливо, щось таке подекуди є і в Карпатах, проте, провадячи подібні експерименти, слід бути дуже обережним, бо можна збудоражити всю нечисть в околиці. Особливо чутливі до музики гадюки. Загалом це позитивні тварини, що охороняють дім, при тому абсолютно не підлягаючи дресурі. Гадюки не люблять свисту. Респонденту відомі випадки, коли гадюки жили з солдатами у казармах.

Раніше на Гуцульщині проспівували різні тексти, аж до Старого Заповіту та текстів Т. Г. Шевченка. Подекуди це зустрічається і в наш час.

Ще півстоліття тому практикували гру на флоярі та волинці під час читання псалмів над покійником. В народі розвинуте боязливе ставлення до окремих музичних інструментів, таких як: дудка, флояра, дуда, трембіта, оскільки вони застосовувалися тим чи іншим чином під час похоронної церемонії.

Цілою наукою було виробництво музичних інструментів. З великою серйозністю добирали сировину – деревина повинна була сохнути дуже довго. Смереку, яка була основною деревиною для виробництва музичних інструментів, наприклад, сушили не менше ста років. Так само ддовго сушили і матеріал для виготовлення віолончелі, бандури і контрабаса. Міські майстри часто для виготовлення цих інструментів використовують кришки старих роялів. Сопілки часто робилли із ліщини, явора, бука. Не зрозуміла причина, але для виробництва музичних інструментів добре підходить громовиця – дерево, найчастіше – смерека, в яке влучила блискавка, причому якихось особливих підготовчих робіт та додаткової просушки цей матеріал вже не потребує.

Особливо табуйованих дерев для виробництва музичних інструментів не було. Частина деревини просто не годилась, оскільки вона глуха, тобто позбавлена звучності. До таких відносять ясен, граб, клен. Великої ваги на Гуцульщині надавали також декоруванню музичних інструментів–на кожному вирізьбили, випалювали або малювали символічні знаки сонця, місяця, пшениці та хреста.

 

Тератологічна магія на Гуцульщині
На вишивках часто вишивали ластівок. Походження такого звичаю невідоме. Особливе ставлення до зозулі, яку вважали не лише провісницею, а й такою, що в певній мірі здатна впливати на долю людини – в якому стані тебе застане перше зозулине кування, так і проведеш увесь рік: якщо брудним і за роботою, то так і цілий рік ходитимеш, якщо п’яним – цілий рік питимеш тощо. Олені – символ здоров’я, позитивне ставлення до вівці та корови, оскільки вони вважалися головними годувальницями.Поважали ведмедя за силу та відсутність агресії. Його м’ясо вважається особливим делікатесом, яким пригощають далеко не всіх. До кози ставлення негативне, ще гірше ставлення до вовка (бо «флут»). Рибу, на відміну від інших регіонів, гуцули ігнорували, можливо, навіть, мали за нечисту. Відомі випадки, коли виселені до Сибіру гуцули вмирали з голоду, а риби не їли, рятувалися, споживаючи ягоди та гриби. Жабу вважають символом неприємностей, але не б’ють. Якщо жаба підходить під хату, то вважають її за таку, що наслана відьмою, аби принесла з собою неприємності. Пса мають за захисника.

 

Михайло Нечай, практикуючий мольфар (с. Верхній Ясенів. Верховинського р-ну,Івано-Франківської обл.).
Досліджує незрозумілі явища в природі, недосліджені наукою. Читає думки на відстані, пройшов посвяту у мольфари. Під час одного з видінь побачив Пантелеймона і вважає його своїм покровителем.

Магічні інструменти: ніж, громовиця і осиковий хрест. Вважає що дримба – унікальний за своїми якостями інструмент, за допомогою якого можна оздоровлювати людей, вводити їх у транс.

Магічний природний оберіг – писанка. Головний колір на писанках –червоний. Про символіку писанкових орнаментів респондент не повідомляє нічого. Те ж саме стосується видобування барвників, окрім застосування жовтої фарби із луб’я солодкої яблуні.

Щоб існував світ, мусить бути і добро (+), і зло (-), між якими триває вічна війна, результаті якої виникає енергія, що живить світ. Подібне явище спостерігається між чоловіком і жінкою. Жінка є донором для чоловіка, після сексу в чоловіка проходить духовна втома.

Білі мольфари ведуть боротьбу із чорними за допомогою замовлянь. Езотеричні знання не можна передати від людини людині, бо вони даються кожному від Бога. Ким стане людина залежить від часу, коли вона народилася. Смерть кожному визначена наперед.

Стверджує, що влітку, в найтеплішу пору на 12 діб йде до печери, де не п’є, не їсть і не дихає, сподіваючись таким способом надовше зберегти життєздатність.

Одна з головних святинь язичницького світу Карпат – г. Писаний Камінь, на якій містяться три старовинні капища, де, ймовірно, приносились пожертви різним богам.


Мольфар може перетворитися на вовка і на собаку. Існують перевертні-упирі, що, перетворившись на вовків, з місяця щось шарпають, а потім, повернувшись на землю і перетворившись на людей, рвуть кров’ю.

Всі мисливці–грішники. Не можна відбирати життя в того, кого ти не створив. Всі люди проходять шлях довжиною в 12 життів, мисливці ж змушені прожити життя кожної тварини, яку вони вбили. По тій же причині не можна їсти свинячої крові – в наступному житті станеш свинею. Не можна рвати квіти, бо це теж втручання в життя світу.

 

Параскева Остафійчук, дружина покійного практикуючого мольфара, практикуюча шептуха (смт Верховина, г. Пушкар).
Знання передав чоловік, його, в свою чергу, навчила його хрещена мама. Мольфарами себе не називають, оскільки мольфари це ті, хто робить зло.

Тим, хто практикують примівки в жодному разі не можна вживати алкогольних чи будь-яких інших, що впливають на свідомість речовин. Яйця для замовлянь не мають значення. Звичай викачувати яйця походить від циган. На Гуцульщині вроки знімають примівками, водою з криниці, набраною дев’ятьма ложками. Основна сила магії – в слові,з яким звертаєшся до Бога, воді і в стані душі, з яким це говориться. Число 9 – священне.

Писанка магічних якостей не має, а лише декоративні.

Магічні атрибути: громовий камінь– той, що через нього веселка п’є воду з ріки, має на собі одну або кілька дірок. Якщо через ці дірки подоїти корову, то їй не може зашкодити жодна відьма. Респондент стверджує, що впливати на погодні явища за допомогою замовлянь та обрядів можна (розганяти хмари).

Наголошує на великому впливі музики на долю і самопочуття людини, можна замовляти музику, щоб не грала. Дримба магічних якостей не має.

Замовляння можна фіксувати на папері, від того вони не втрачають своїх записів. Мольфари мають свій тайнопис Мольфарство походить з Буковини і з Австрії. Тамтешні мольфари мають книжки, з яких ворожать.

До Нечая ставиться зі зневагою, г. Писаний Камінь – недобре місце, де раніше вбивали людей (НКВД і раніше), тому там часто у подорожніх бувають погані видіння. Там живуть сукровники – потойбічні істоти, що з’являються на місцях, де вбито невинних людей, вони можуть вночі крізь сон душити людей.

Існують мавки, потерчата, русалки, але люди їх не бачать, тільки опівночі. Вони можуть робити шкоду людям, іноді одні люди насилають їх на інших, аби робили шкоду. Відьми часто зваблюють чоловіків, забирають їх із сім’ї, роблять несамовитими. Під час стосунків з відьмою чоловік не тямить себе (розповідає, що одного разу в чоловіка згоріла рука, а він не чув). Відьма лишає на землі слід від одної ноги, а не від двох.

Покійники можуть ходити до тих, хто за ними тужить, але тоді жива людина може захворіти ( до респонденти ходив її жених, що його розстріляли НКВДисти).


Тератологічна магія на Гуцульщині.
В примівках до тварин не звертаються.

З повагою ставляться до корови і вужа (та корова, що її смокче вуж, має багато молока). Є люди, що розуміють мову тварин. Жабів насилають на людей, як посланців зла. Відьма не може перекинутися на жабу. Є жаби-відьми. Відьми, та й взагалі, люди на тварин не перекидаються. Відьма може перетворитися лише клубкоподібну круглу істоту, яку можна зловити лише за допомогою чоловічих гузничників (трусів).


Гора Пушкар
Проведено огляд петрогліфів на камені на горі Писаний камінь. Камінь містить численні графітті та петрогліфи, найдавніші з яких датуються 4 ст. нашої ери. Власне вони й викликають наш інтерес. Одна з композицій являє собою комбінацію чотирираменних хрестів, подібних на християнські. Провівши співставлення з аналогічними символами на ужитковому мистецтві українців цього регіону (вишивка, писанка, різьба) можна встановити солярну семантику цих символів.

Інша композиційна група являє собою чоловіка на коні та іншого чоловіка з пікою. Ці зображеня значно менші за хрести, що за законами прочитання піктограм, сформульваних О. Сулейменовим, означає пріоритет солярних хрестів по відношенню до людей (воїнів, чоловіків?), тобто пріоритет духовного перед тілесним. Кінь в первісних уявленнях нашого народу теж пов'язувався з сонцем (Хорос), але в даному випадку не можна говорити про якесь виключне положення коня в композиції, тому цілком можливо, що тут він виконую суто утилітарну роль.


Висновки
В ході експедиції було опитано трьох респондентів а також відвідано дохристиянське культове місце – гору Писаний Камінь. було виявлено факт побутування мольфарства на Верховині і в наші дні. В ході здійснення мольфарських обрядів звертаються до стихій та сил природи (відголоски метеорологічних та солярних культів), до тварин (відголоски анімалізму) а також встановлено факт побутування мольфарського тайнопису, що може являти собою залишки однієї з форм дохристиянського письма . Гіпотетично це може бути орнаментальне письмо ( подібне до писанкової орнаментики), рунічне письмо, піктографія або інше.

Мольфування у простого населення викликає острах. Сама лексема "мольфар" містить негативне забарвлення – людина, що знається з нечистим і, в деяких випадках, вступає з ним в спілку (має при собі щезника), наділена надзвичайними здібностями, може впливати на стихії та долю людини, тому в спідкуванні з цими людьми краще використовувати евфемізми "шептун", "знахар" та інші.

Карпатський регіон дещо відмежований різними географічними чинниками від решти України, тому тут збереглося багато проявів дохристиянської культури нашого народу.

джерело матеріалу: Матеріали пошукової експедиції з питань дослідження народної магії на Гуцульщині вище вказаних авторів, 27-28 вересня 2008 року. (Сайт-джерело: starogit.do.am)
статус матеріалу:  повністю готовий
встановлено: 02 березня 2011 року






Коментарів (1)

  1. николай в 18.11.2015
    Чудова стаття.

Написати новий коментар (всі поля обов`язкові):